A A A

Olimpiada Wiedzy Szkoły Promocji Zdrowia – II edycja

Depresja - nie jesteś sam, porozmawiajmy"

Pod takim hasłem odbywała się tegoroczna Olimpiada Wiedzy Szkoły Promocji Zdrowia – II edycja. W zmaganiach udział wzięli uczniowie z 6 mazowieckich szkół.

cztery kobiety odbierające nagrodę

Autor: fot. Michał Słaby

 

– Depresja nie jest problemem dotyczącym jedynie dorosłych podkreśla marszałek Adam Struzik. – Jej objawy pojawić mogą się już u bardzo małych, nawet kilkuletnich dzieci, z tą jednak różnicą, że chorobowe obniżenie nastroju jest u najmłodszych bardzo trudne do zdiagnozowania, nie tylko ze względu na nieco odmienny obraz choroby, ale również z powodu trudności w nazywaniu i sygnalizowaniu złożonych uczuć i emocji w tak młodym wieku.

Organizatorem olimpiady wiedzy – zorganizowanej pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego – jest Samorząd Województwa Mazowieckiego we współpracy z Wojewódzkim Szpitalem Zespolonym w Płocku. W imieniu Zarządu Województwa Mazowieckiego nagrody przekazała Marzena Cendrowska zastępca dyrektora Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej oraz dr Adam Wójcik z Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego Drewnica Sp. z o.o.

 

Ważna jest edukacja

Olimpiada Wiedzy obejmowała dwie kategorie: test wiedzy i spot filmowy. Ze względu na sytuację epidemiologiczną uczniowie pisali test on-line.

W kategorii test wiedzy do eliminacji międzyszkolnych przystąpili uczniowie, którzy w eliminacjach klasowych uzyskali najlepszy wynik w teście na temat profilaktyki depresji i edukacji zdrowotnej dotyczącej rozpowszechniania postaw prozdrowotnych w obszarze zdrowia psychicznego. Komisja konkursowa, na czele ze specjalistą z zakresu zdrowia psychicznego dr Adamem Wójcikiem z Mazowieckiego Szpitala Wojewódzkiego Drewnica Sp. z o.o., wyłoniła 6 finalistów ze szkół:

  • III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku,
  • XL Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Warszawie,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Ostrołęce,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach,
  • I liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Radomiu.

– Edukacja zdrowotna jest ważnym zagadnieniem dla każdego, zwłaszcza dla młodego człowieka. Przekazywanie treści prozdrowotnych osobom młodym, kształtuje ich przekonanie o możliwości wpływania na własne zdrowie, a także na zdrowie innych poprzez podejmowanie odpowiednich decyzji. Gratulujemy wiedzy, która pozwoliła na osiągnięcie tak wysokich wyników w teście. Jesteśmy pod wrażeniem wiedzy jaką młodzież posiada na temat profilaktyki depresji – zaznaczyła członek zarządu Elżbieta Lanc.

Kreatywni filmowcy

– Spoty przygotowane przez młodzież są pomysłowe i kreatywne. Historie w nich opowiedziane wciągają widza i zawierają elementy dobrego kina tzn. przedstawiają bohatera, który ma cel, obserwujemy jego przemianę, a finał wzbudza w odbiorcy emocje i refleksję – podkreśliła dyrektor Departamentu Zdrowia i Polityki Społecznej Agnieszka Gonczaryk.  

W kategorii spot filmowy zadaniem uczniów było stworzenie projektu filmowego, który odnosił się do hasła tegorocznej olimpiady. Przy produkcji filmu mogły być wykorzystane niestandardowe ujęcia i kadry, nowoczesne techniki filmowe, a także ujęcia z drona.

Spośród nadesłanych prac komisja wyłoniła 6 finalistów ze szkół:

  • II Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida w Ostrołęce,
  • XL Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Warszawie,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Radomiu,
  • II Liceum Ogólnokształcące im. św. Królowej Jadwigi w Siedlcach,
  • I Liceum Ogólnokształcące im. Zygmunta Krasińskiego w Ciechanowie,
  • III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Dąbrowskiej w Płocku.

Prace oceniane były pod kątem konstrukcji materiału, przejrzystości kompozycji oraz zrozumiałego i angażującego widza przekazu, zróżnicowania i rodzaju ujęć, doboru technik, elementów graficznych w tym np. animacji, infografik. Bohaterami spotu byli uczniowie Szkoły Promocji Zdrowia – II edycja.

Edukacją zdrowotną młodzieży – w ramach zadania  pt. „Szkoła Promocji Zdrowia II edycja” – zajęli się specjaliści z takich placówek jak: Specjalistyczny Szpital Wojewódzki w Ciechanowie, Wojewódzki Szpital Zespolony w Płocku, Mazowiecki Szpital Specjalistyczny im. dr Józefa Psarskiego w Ostrołęce, Mazowieckie Centrum Rehabilitacji „STOCER” Sp. z o.o. Mazowiecki Szpital Specjalistyczny Sp. z o.o. w Radomiu, Mazowiecki Szpital Wojewódzki im. św. Jana Pawła II w Siedlcach Sp. z o.o. w Siedlcach.

Na 6-letnie zadanie Samorząd Wojeództwa Mazowieckiego przeznaczył ze swoich środków prawie 2 mln złWięcej informacji o projekcie „Szkoła Promocji Zdrowia II edycja”.

Zapraszamy do obejrzenia spotu filmowego zrealizowanego w ramach kampanii nt. zapobiegania zaburzeniom depresyjnym wśród dzieci i młodzieży przez Mazowiecki Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Płocku, sfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

miniatura

 

 

Kontakt

Wydział Promocji Zdrowia
Departament Zdrowia i Polityki Społecznej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie
22 597 99 00
zdrowie@mazovia.pl
https://pl-pl.facebook.com/zdrowemazowszepl/